Boka häckväxter tidigt och få rabatt på 500 kr! Ange VÅR500. Leverans i vår. Ett köp per hushåll och ej "mini-pack".

Specialisten på färdig häck | Häckspecialisten
Sverige Denmark Finland
Snabb & Fraktfri Leverans Högsta Kvalitet & Service Växtgaranti i 3 år

Köp- & leveransvillkor

Priser och betalning
 

Alla priser på Häckspecialisten.se är angivna inklusive moms med aktuell mervärdesskatt specificerad på orderbekräftelse och faktura om du valt faktura som betalsätt.

Alla priser är att betrakta som dagsaktuella och gäller vid beställningstillfället. Vi reserverar oss för eventuell mellanförsäljning.

 

Du måste vara minst 18 år gammal för att kunna handla hos oss.


Du betalar din beställning genom Svea Banks checkout, som erbjuder olika förslag på hur du kan betala när du ska lägga din beställning i Kassan. Man kan välja att betala via kortköp, på faktura, delbetalning, konto, via banköverföring eller Swish.

 

Läs mer om villkor för köp genom Svea Bank AB på följande länk: 

cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor_20200108.pdf

 

Om du har frågor gällande betalning av en redan lagd beställning, till exempel om du vill ändra betalsätt eller liknande så hänvisar vi dig att kontakta Svea Bank AB direkt för hjälp:

 

Email: kundtjanst.sveawebpay@svea.com

Tel: 08-514 931 13

 

 

Företagsköp via faktura

 

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

 

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

 

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

 

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

 

 

Frakt

Vi levererar till kunder som bor i Storstockholm (ej yttre skärgården), Mälardalen, Göteborg med omnejd (ej yttre skärgården), Bohuslän, Västergötland, Närke, Östergötland, Halland, Skåne, Blekinge, Småland, Uppland och Öland.

 

Vi levererar även till brofasta öar i dessa områden. Om du vill få leverans ut till en ö som saknar broförbindelse så måste du kontakta oss innan du beställer, så att vi kan undersöka om vi kan ordna leverans och eventuellt lägga till en extra fraktavgift.

 

Vissa undantag finns på leveransområden beroende på vilken produkt som ska levereras, du finner information om dessa undantag inne på respektive produktsida - det gäller exempelvis produkterna Minipack Häck, Buskar, Träd, Gräsmatta på rulle och Jord.

 

Vänligen gå in på Här levererar vi för mer information. Vi har alltid fraktfri leverans inom våra leveransområden!

 

 

Garantier och reklamation

Våra plantskolor vi samarbetar med ger oss en garanti på att  växterna är friska, hela och håller högsta kvalitet. Detta kontrolleras av myndighet fyra gånger per år på plantskolorna med oannonserade besök samt att vi kontrollerar vid avlossning.

 

Mot denna bakgrund erbjuder vi dig som kund Växtgaranti i 3 år på dina nya växter så att du kan känna dig trygg redan från början.

 

Det är dock viktigt att poängtera att du som kund är ansvarig för växterna efter leverans och att du som kund ansvarar för att ta hand om de mottagna växterna på erforderligt sätt. Du kommer att få skötselråd och tips av oss om så önskas.

 

För att växtgarantin ska gälla har vi ett krav på att plantering ska ske inom två dagar efter leverans för växter på klump och inom en vecka efter leverans för växter på kruka. Växtgarantin gäller förutsatt att växterna placeras i ett skuggigt läge och vattnas regelbundet. Växterna måste även stå upprätt, de får ej ligga ned mot marken.


Om en planta inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts den i regel av en ny planta om ingen annan överenskommelse träffas. Eftersom det gäller levande material är det viktigt att reklamationen kommer in så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Detta dels för att kunna ta reda på vad det är för fel på växten och dels kunna ge rätt rådgivning kring fortsatt skötsel. Reklamationsrätten gäller i 3 år och reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts. 

 

Växtgaranti gäller endast vid markplantering, vi lämnar inga garantier vid plantering i lådor/kärl/krukor.

Vi kompenserar inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av felaktig skötsel, bristande omvårdnad eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar, men är ej begränsat till, bristande bevattning, extrem kyla, tjältorka, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen, förgiftning och skador orsakade av insekter, djur eller människor samt sjukdomsangrepp efter plantering. 

 

Vi kompenserar inte för skador och angrepp som är naturligt förekommande i naturen, oavsett om detta angrepp uppstått före eller efter leverans. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, gallkvalster, bladlöss, ullöss, hagelskottssjuka, mjöldagg och andra typer av svampangrepp. Myror, sniglar och maskar är naturligt förekommande i växtodlingar och är inget som påverkar plantorna negativt, och är ej heller giltig orsak för reklamation.   

 

OBS! I vissa fall så kan växter drabbas av naturliga insektsangrepp på plantskolan (t.ex.bladlöss kan angripa växter i månadsskiftet maj/juni), dessa angrepp behandlas då direkt av plantskolan där plantorna besprutas med bekämpningsmedel vilket medför att insekterna suger i sig medlet och sedan dör. Det är inget som medför skador på själva växten. Plantskolan får enligt lag endast bekämpa angrepp när detta är ett faktum, således får man ej bekämpa angrepp i ett proaktivt syfte. 


Vid felaktig varuleverans, dvs fel antal eller felaktig/skadad vara, är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Reklamationen skall vara oss tillhanda inom tre (3) dagar.

 

Vid ursprungsfel på varan, så gäller reklamationsrätt i 3 år. Reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts.

 

Vi ersätter ej tid för arbete eller väntetid på leverans oavsett anledning, om inget annat har överenskommits.

 


Leveransvillkor

Vi levererar inom 5-10 arbetsdagar under planteringssäsong, om inget annat avtalas mellan säljare och köpare.

 

Planteringssäsong räknas som mars/april till oktober/november, beroende av väder- och markförhållanden.

 

Beställning som görs i december-februari, bokas preliminärt hos oss och vi kontaktar er för avstämning om leveranstid.

Vi försöker alltid avisera leveransdag så fort som det är möjligt. Vi aviserar i möjligaste mån via mejl (till den e-postadress du registrerat hos oss) 4-5 dagar innan leveransdag. Vi sammanställer beställningar tätt inpå leveranstillfället, för att kunna göra ett  sådant optimalt och miljövänlig leveransschema som möjligt.

 

Vi reserverar oss alltid för ändringar av leveransdag, då yttre omständigheter samt trafikläget kan ändra förutsättningar då detta är något som ligger utanför vår kontroll.

Vi levererar till fritt framkomlig leveransadress med tung lastbil.

Leveransen sker i regel på vardagar (torsdag-fredag), normalt mellan klockan 08:00-17:00. Leverans på andra tider, vardagar samt helgdagar kan förekomma, vi aviserar leveransdag så fort som det är möjligt. Observera att det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 3-9 timmar (exempelvis kl. 12:00-15:00 eller 08:00-17:00).

 

Om du inte kan närvara vid leveranstillfället, så måste du omgående kontakta oss och även skriva på en fullmakt som vi bifogar i mejl med leveransbesked innan till din registrerade e-postadress.

 

Produkterna levereras fram till eller innanför tomtgräns, så nära som en tung lastbil kan köra och som speditören kan använda palldragare vid leverans på pall (ytan där pallen dras och ställs av måste vara hård och plan, vi kan ej ställa av pall på t.ex. grus, lera eller gräs). Inbärning av växtmaterial eller bortforsling av medföljande pall och pallkrage ingår ej.

 

Vi har som krav att du som mottagare, plockar ur växterna ur pallen samma dag som de levereras. 

 

 

Uteblivna mottagna varuleveranser

Vänligen notera att varuleveranser som inte blir uthämtade eller mottagna, kommer att debiteras fullt ut då risken för permanenta skador under långvarig lagerhållning och transport är att betrakta som given.

 

Öppet köp & ångerrätt

Vid beställning av växter så gäller öppet köp vid minst 14 dagar kvar till leveranstillfället, som står specificerat på din orderbekräftelse eller det datum för leveranstillfälle som vi har överenskommit.

 

Distansavtalslagen säger att växter ej kan återlämnas på grund av sin beskaffenhet.

 

Kontakta oss omgående vid oklarheter gällande din beställning, då alla beställningar som görs bokas upp per omgående hos vår plantskola.

 


Force Majeur & Tvist

 

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll, vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

Nedan följer länkar till ODR (Online Dispute Resolution, framtagen genom EU), Konsumentverket och ARN (Allmänna reklamationsnämnden) där du kan läsa mer detaljerat om ODR, Konsumentköplagen och Distansavtalslagen m.m. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

 

ODR: webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV

 

Konsumentverket: www.konsumentverket.se

 

ARN: www.arn.se Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm 

 

 

Personuppgifter

GDPR – Hantering av dina adress- och köpuppgifter hos Häckspecialisten.se

 

Den 25 maj 2018 började en ny lag, GDPR, att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här: Integritetsskyddsmyndigheten

 

Häckspecialisten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Häckspecialisten.se lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i tredje punkten nedan.

 

 

Häckspecialisten.se har som e-handlare skyldigheter att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande;

 

Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon för att vi skall kunna leverera din beställda vara.

Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon (mobil) vid köp av vara.

Vi lämnar ut din adress till tredje part (speditörer och betalningstjänst).

Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).

Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.

Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet.

Du har rätt att få reda på varifrån informationen har kommit, om du inte har registrerat den själv.

 

I nyhetsbrev, som du automatiskt tar del av när du lägger en beställning, kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss och du har då rätt att få veta vad vi baserar våra erbjudanden till dig på för lagrad information. Du har alltid rätten att avregistrera dig från vårt nyhetsbrev, vänligen kontakta oss eller klicka på länken som bifogas i nyhetsbrevet för avregistrering.

 

Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om ditt konto hos oss.

 

Övrigt

Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Växtleverantören i Sverige AB:s, organisationsnummer 556962-9388, egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs.

 

Vidare förbehåller vi oss rätten att:

Annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala.

Annullera beställningar, till leveransadresser utanför våra leveransområden, eller till andra skäl där vi bedömer att vi inte kan leverera till. 

Annullera beställningar, där antalet produkter understiger det specificerade kravet för minsta kvantitet.


Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter. Notera även att samtliga produktbilder på Häckspecialisten.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med de växter som levereras.

 

Reviderad senast 2024-08-19