Köp- & leveransvillkor
Priser och betalning
Alla priser på www.häckspecialisten.se är angivna inklusive moms med aktuell mervärdesskatt specificerad på orderbekräftelse och faktura om du valt faktura som betalsätt.
Alla priser är att betrakta som dagsaktuella och gäller vid beställningstillfället. Vi reserverar oss för eventuell mellanförsäljning.
Du måste vara minst 18 år gammal för att kunna handla hos oss.
Du betalar din beställning genom Svea Checkout, som erbjuder olika förslag på hur du kan betala när du ska lägga din beställning i Kassan. Man kan välja att betala via kortköp, på faktura, delbetalning, konto eller via banköverföring.
Läs mer om villkor för köp genom Svea på följande länk: https://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_villkor_20200108.pdf
Om du har frågor gällande en redan lagd beställning, till exempel om du vill ändra betalsätt eller liknande så hänvisar vi dig att kontakta Svea Ekonomi direkt för hjälp:
kundtjanst.sveawebpay@svea.com
08-514 931 13
Frakt
Vi levererar till kunder som bor i Storstockholm (ej yttre skärgården), Mälardalen, Göteborg med omnejd (ej yttre skärgården), Bohuslän, Västergötland, Närke, Östergötland, Halland, Skåne, Blekinge, Småland, Uppland och Öland.
Vi levererar även till brofasta öar i dessa områden. Om du vill få leverans ut till en ö som saknar broförbindelse så måste du kontakta oss innan du beställer, så att vi kan undersöka om vi kan ordna leverans och eventuellt lägga till en extra fraktavgift.
Vissa undantag finns på leveransområden beroende på vilken produkt som ska levereras, du finner information om dessa undantag inne på produkten om det innefattar undantaget - det gäller framför allt Minipack Häck, Buskar, Träd och Gräsmatta på rulle.
Vänligen gå in på Här levererar vi för mer information. Vi har alltid fraktfri leverans inom våra leveransområden!
Garantier
Våra plantskolor vi samarbetar med ger oss en garanti på att växtplantorna är friska, hela och håller högsta kvalitet. Detta kontrolleras av myndighet fyra gånger per år på plantskolorna med oannonserade besök samt att vi kontrollerar vid avlossning.
Med bakgrund till detta så erbjuder vi dig som kund Växtgaranti i 3 år på dina nya växter så att du kan känna dig trygg redan från början.
Det är viktigt dock att poängtera att du som kund är ansvarig för de mottagna växtplantorna och att du som kund tar hand om de mottagna växtplantorna på det sätt som är rekommenderat, du kommer att få skötselråd och tips utav oss om så önskas.
Vi har planteringskrav inom två dagar för växter på klump och en vecka för växter på kruka, förutsatt att dessa placeras i ett skuggigt parti och vattnas regelbundet. Växterna måste även stå uppåt, de får ej ligga ned mot marken.
Om en planta inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts i regel av en ny planta om ingen annan överenskommelse träffas. Denna reklamationsrätt gäller i 3 år, reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts.
Växtgaranti gäller endast vid markplantering, vi lämnar inga garantier vid plantering i lådor/kärl/krukor.
Vi kompenserar inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av felaktig skötsel, bristande omvårdnad eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar bristande bevattning, extrem kyla, tjältorka, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen, förgiftning och skador orsakade av insekter, djur eller människor samt sjukdomsangrepp efter plantering.
OBS! I vissa fall så kan växter drabbas av insektsangrepp på plantskolan (t.ex. Bladlöss kan angripa växter i månadsskiftet maj/juni), dessa angrepp behandlas då direkt av plantskolan där plantorna besprutas med bekämpningsmedel vilket medför att insekterna suger i sig medlet och sedan dör. Det är inget som medför skador på själva växten, mer att de vid leveranstillfället kan se visuellt medtagna ut - framför allt bladen, men dessa kommer att släppas av växterna och nya friska blad växer sedan ut. Plantskolan får enligt lag endast bekämpa angrepp när detta är ett faktum, således får man ej bekämpa angrepp i ett proaktivt syfte.
Reklamation
Vid felaktig varuleverans, dvs fel antal eller felaktig/skadad vara, är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Reklamationen skall vara oss tillhanda inom tre (3) dagar.
Vid ursprungsfel på varan, så gäller reklamationsrätt i 3 år. Reklamation skall rapporteras av dig som köpare inom 2 månader från det att felet borde ha upptäckts.
Vi ersätter ej tid för arbete eller väntetid på leverans oavsett anledning, om inget annat har överenskommits.
Leveransvillkor
Vi levererar inom 5-10 arbetsdagar under planteringssäsong, om inget annat avtalas mellan säljare och köpare.
Planteringssäsong räknas som mars/april till oktober/november, beroende av väder- och markförhållanden.
Beställning som görs i december-februari, bokas preliminärt hos oss och vi kontaktar er för avstämning om leveranstid.
Vi försöker alltid avisera leveransdag så fort som det är möjligt. Vi aviserar i möjligaste mån via mejl (till den e-postadress du registrerat hos oss) 4-5 dagar innan leveransdag. Vi sammanställer beställningar tätt inpå leveranstillfälle, för att kunna göra en sådan optimal och miljövänlig turruttning som möjligt.
Vi reserverar oss alltid för ändringar av leveransdag, då yttre omständigheter samt trafikläget kan ändra förutsättningar då detta är något som ligger utanför vår kontroll.
Vi levererar till fritt framkomlig leveransadress med tung lastbil.
Leveransen sker i regel på vardagar (torsdag-fredag), normalt mellan klockan 08:00-17:00. Leverans på andra tider, vardagar samt helgdagar kan förekomma, vi aviserar leveransdag så fort som det är möjligt. Observera att det är upp till speditören att föreslå tid för leverans och att tidsförslaget kommer att bestå av ett intervall om 3-9 timmar (exempelvis kl. 12:00-15:00 eller 08:00-17:00).
Du som kund måste vara hemma och ta emot leveransen, du skriver då på ett mottagningskvitto där du godkänner leveransen. Om du inte kan närvara vid leveranstillfället, så måste du omgående kontakta oss och även skriva på en fullmakt som vi bifogar i mejl med leveransbesked innan till din registrerade e-postadress.
Produkterna levereras fram till eller innanför tomtgräns, så nära som en tung lastbil kan köra och som speditören kan använda palldragare vid leverans på pall (ytan där pallen dras och ställs av måste vara hård och plan, vi kan ej ställa av pall på t.ex. grus, lera eller gräs). Inbärning av växtmaterial eller bortforsling av medföljande pall och pallkrage ingår ej.
Vi har som krav att du som mottagare, plockar ur växterna ur pallen samma dag som de levereras. Vi har planteringskrav inom två dagar för växter på klump och en vecka för växter på kruka, förutsatt att dessa placeras i ett skuggigt parti och vattnas regelbundet.
Uteblivna mottagna varuleveranser
Vänligen notera att varuleveranser som inte blir uthämtade eller mottagna, kommer att debiteras fullt ut då risken för permanenta skador under långvarig lagerhållning och transport är att betrakta som given.
Öppet köp & ångerrätt
Vid beställning av växter så gäller öppet köp vid minst 14 dagar kvar till leveranstillfället, som står specificerat på din orderbekräftelse eller det datum för leveranstillfälle som vi har överenskommit.
Distansavtalslagen säger att växter ej kan återlämnas på grund av sin beskaffenhet.
Kontakta oss omgående vid oklarheter gällande din beställning, då alla beställningar som görs bokas upp per omgående hos vår plantskola.
Force Majeur & Tvist
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till ODR (Online Dispute Resolution, framtagen genom EU), Konsumentverket och ARN (Allmänna reklamationsnämnden) där du kan läsa mer detaljerat om ODR, Konsumentköplagen och Distansavtalslagen m.m. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
ODR: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV
Konsumentverket: www.konsumentverket.se
ARN: www.arn.se Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm
Personuppgifter
GDPR – Hantering av dina adress- och köpuppgifter hos Häckspecialisten.se
Den 25 maj 2018 började en ny lag, GDPR, att gälla. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter. Läs mer här: Integritetsskyddsmyndigheten
Häckspecialisten.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. Häckspecialisten.se lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns i tredje punkten nedan.
Häckspecialisten.se har som e-handlare skyldigheter att se till att dina uppgifter behandlas enligt följande;
Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon för att vi skall kunna leverera din beställda vara.
Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och telefon (mobil) vid köp av vara.
Vi lämnar ut din adress till tredje part (speditörer och betalningstjänst).
Du har när som helst rätt att raderas ur systemen (med vissa begränsningar, som bokföringslagen).
Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen.
Du har rätt att klaga till tillsynsmyndighet.
Du har rätt att få reda på varifrån informationen har kommit, om du inte har registrerat den själv.
I nyhetsbrev, som du automatiskt tar del utav när du lägger en beställning, så kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss och att du då har rätt att få veta vad vi baserar våra erbjudanden till dig på för lagrad information. Du har alltid rätten av avregistrera dig från vårt nyhetsbrev, vänligen kontakta oss eller klicka på länken som bifogas i nyhetsbrevet för avregistrering.
Du har rätt att få ett utdrag av all information som vi har om ditt konto hos oss.
Övrigt
Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Växtleverantören i Sverige AB:s, organisationsnummer 556962-9388, egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs.
Vidare förbehåller vi oss rätten att:
Annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala.
Annullera beställningar, till vilka leveransadresser vi ej kan leverera till. Se vilka leveransområden vi levererar till på Här levererar vi.
Annullera beställningar, där antalet produkter understiger det specificerade kravet för minsta kvantitet.
I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk mot Växtleverantören i Sverige AB, oavsett anledning.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter. Notera även att samtliga produktbilder på www.häckspecialisten.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med de växter som levereras.